Salgsbetingelser

For forbrukerkjøp av varer over internett

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter.

Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.  

  1. Avtalen
  2. Partene
  3. Pris
  4. Avtaleinngåelse
  5. Ordrebekreftelse
  6. Betaling
  7. Frakt og levering
  8. Risikoen for varen
  9. Angrerett
  10. Forsinkelse og manglende levering - kjøperens rettigheter og frist for å melde krav
  11. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
  12. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
  13. Garanti
  14. Personopplysninger
  15. Konfliktløsning

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som er særskilt avtalt mellom partene foran, såfremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

2. Partene

Selger: Interiøreksperten.no

Kjøper er den personen som foretar bestillingen.

3. Pris

Alle priser er i norske kroner (NOK).

Totalkostnaden vil fremkomme før bestilling, og fraktkostnader vil fremkomme før handelen er fullført. 

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindene for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til Interiøreksperten.no.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Ordrebekreftelse

Når Interiøreksperten.no har mottatt kjøperens bestilling, skal Interiøreksperten.no uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen.

Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med Interiøreksperten.no så snart som mulig.

6. Betaling

Interiøreksperten.no kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra oss til kjøperen.

Kjøper kan velge mellom følgende betalingsløsninger:

  • Klarna
  • Vipps
  • Visa/Mastercard

Dersom kjøperen bruker kreditt- eller debetkort ved betaling, kan Interiøreksperten.no reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. Dersom reservasjon ikke kan foretas, forbeholder Interiøreksperten.no seg retten til å kansellere bestillingen. Kjøper vil i tilfelle motta informasjon om dette.

Dersom det går lang tid fra bestilling til varene sendes, kan det være at banken fjerner reservasjonen som er gjort på kortet til kjøper. Interiøreksperten.no vil allikevel foreta trekk av kortet for varene som sendes, med mindre kjøper har avbestilt på forhånd. Får Interiøreksperten.no ikke trukket beløpet ved sending av varene, vil ordren kanselleres.

Det er trygt å handle hos Interiøreksperten.no. Vi benytter oss av sikre betalingsløsninger, og all betalingsinformasjon er kryptert.

7. Frakt og levering

Levering av varen fra Interiøreksperten.no til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken.

Vi sender varer alle hverdager med Posten/Bring. Normalt sendes alle bestillinger 1-2 dager etter mottatt bestilling, men dette kan variere i høysesong på grunn av stor pågang.

Interiøreksperten.no står ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser i levering av din vare, som skyldes feil eller forsinkelser hos fraktleverandørene. Alle leveringsfrister er veiledende, og avvik kan forekomme. Dersom din sending blir forsinket, eller borte vil vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg slik at den kan mottas så raskt som mulig.

Dersom du ikke henter pakken innen fristen Posten/Bring setter, vil pakken bli returnert til vårt lager i Sarpsborg. I en slik situasjon, må du selv dekke returportoen for pakken i tillegg til et uavhentet pakkegebyr på kr 250 for å dekke våre håndteringskostnader. Når vi har mottatt pakken, refunderer vi innbetalt beløp minus returkostnaden og gebyret for uavhentet pakke (kr 250).

Vi tar forbehold om at varer kan være utsolgt. Vi tar kontakt med deg for et alternativ, eller du får pengene tilbake.

Dersom du ikke har mottatt din bestilling innen 14 virkedager etter at den er bestilt, ber vi deg ta kontakt på hei@interioreksperten.no. Dersom du mot formodning ikke skulle motta dine varer, vil vi selvsagt refundere det du har betalt.

Vi gjenbruker emballasje for å spare miljøet og kostnader, så du kan oppleve å motta varer med leverandørlogoer på.

8. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når hen har fått varene levert i tråd med punkt 7.

9. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi Interiøreksperten.no melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra mottatt vare. 

Angrefristen anses overholdt dersom skriftlig melding eller e-post er sendt før utløpet av fristen på 14 dager. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Ved kjøp av enkeltstående varer, vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom Interiøreksperten.no før avtaleinngåelsen ikke opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Om Interiøreksperten.no sørger for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene. 

Ved bruk av angreretten, må varen sendes tilbake til Interiøreksperten.no ubrukt, med lapper på og helst i original emballasje, uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt.

Kjøper dekker kostnadene ved å returnere varen. Returen bør være sporbar og forsikret. Dersom varen blir borte på vei til oss, står kjøper selv ansvarlig for den tapte varen. Kjøper vil da ikke få tilbakebetalt pengene for varen.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Interiøreksperten.no er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra Interiøreksperten.no fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Interiøreksperten.no har rett til å holde tilbake betalingen til vi har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

10. Forsinkelse og manglende levering - kjøperens rettigheter og frist for å melde krav

Dersom Interiøreksperten.no ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra Interiøreksperten.no. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra Interiøreksperten.no. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som Interiøreksperten.no ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for Interiøreksperten.no at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at Interiøreksperten.no oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om hen venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom Interiøreksperten.no ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre Interiøreksperten.no til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom Interiøreksperten.no ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis Interiøreksperten.no nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres varen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom Interiøreksperten.no godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor Interiøreksperten.no sin kontroll, som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

11. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen, må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi Interiøreksperten.no melding om at hen vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen to måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget.

Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år. Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Reklamasjon til Interiøreksperten.no skal skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Interiøreksperten.no kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder Interiøreksperten.no urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Interiøreksperten.no har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget istedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

12. Selgers rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes Interiøreksperten.no eller forhold på selgerens side, kan Interiøreksperten.no i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Interiøreksperten.no vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Interiøreksperten.no kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper Interiøreksperten.no sin rett dersom vi venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Interiøreksperten.no kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Interiøreksperten.no kan likevel ikke heve kjøpet dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter Interiøreksperten.no en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan Interiøreksperten.no heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan Interiøreksperten.no kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til kjøper og kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan Interiøreksperten.no belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke Interiøreksperten.no`s faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

13. Garanti

Garanti som gis av Interiøreksperten.no eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10. 

14. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger, er Interiøreksperten.no. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan Interiøreksperten.no i tråd med personopplysningsloven kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at Interiøreksperten.no skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. 

15. Konfliktløsning

Klager rettes til Interiøreksperten.no innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500  eller forbrukerradet.no.